Suna Locatie

Râia la pisici: simptome, cauze și tratamente

pisica raie

Râia este neobișnuită la pisici, așa că proprietarii nu o recunosc întotdeauna imediat. Este foarte contagioasă și se poate răspândi între animalele de companie, așa că este important să o tratezi cât mai curând posibil. Există mai multe medicamente care pot scăpa eficient pisicile de râie. Medicii de la cabinetul veterinar Cuppyvet te pot ajuta să găsești cel mai bun tratament pentru pisica ta.

Ce este scabia sau râia felină?

Râia este o problemă a pielii care afectează multe animale, inclusiv pisicile, dar nu este o boală. Râia la pisici este cauzată de acarieni, niște paraziți mici care mușcă pielea animalului de companie și provoacă mâncărime, descuamare, căderea părului și inflamație.

Ce tipuri de râie există la pisici?

• Scabia canină (răia sarcoptică): în ciuda cuvântului „canin” din nume, acești acarieni pot afecta și pisicile. De obicei, pisicile îi iau de la un câine afectat care trăiește în aceeași casă. Acești acarieni provoacă răni, căderea părului și mâncărime.
  • Scabia felină (râia notoedrică): râia felină este un parazit diferit de râia canină, dar simptomele pe care le provoacă sunt similare.
  • Acarienii urechilor (râia auriculară sau otodectică) : acarienii se ascund în urechile pisicii. Stau de regulă în interiorul canalului urechii, dar pot afecta și urechea externă. Aceștia provoacă mâncărime și pot duce la deteriorarea timpanului pisicii.
  • Mătreața mișcătoare (Cheyletieloza): acești acarieni au acest nume deoarece sunt mici și albi și se mișcă pe corpul animalului de companie. Aceștia afectează multe tipuri de animale de companie și pot afecta și oamenii.
  • Trombiculoză: acești acarieni se atașează de pielea pisicii și se hrănesc cu sânge înainte să cadă. Sunt de formă ovală, portocalii și pot apărea pe capul, labele sau burta pisicii.
  • Demodecia felină, care poate provoca mâncărime și căderea părului la pisicile care sunt deja bolnave, este cauzată de acarieni, dar nu este clasificată ca râie.

Cum pot să-mi dau seama dacă pisica mea are râie? Cum se manifestă?

Râia se manifestă cu mâncărimi intense care au ca rezultat cruste și scuame ce apar mai întâi pe vârfurile urechilor, se răspândesc pe față și, în cele din urmă, acoperă tot corpul dacă nu sunt tratate. Vezi in imaginea de mai jos cum arata râia la pisici.

pisica cu raie

Majoritatea proprietarilor de pisici suspectează râia deoarece pisica lor se scarpină mai mult decât de obicei. Acarienii produc mâncărimi și sunt incomozi, așa că pisica face tot ce poate să scape de mâncărime: se linge, mușca sau se scarpină în zonele afectate.

Încercările pisicii de a opri mâncărimea pot agrava problema, pentru că își irită și mai mult pielea. Acarienii, împreună cu scărpinatul, pot duce la căderea părului și inflamarea pielii. Este posibil să apară și pete solzoase, răni sau cruste pe piele.

Dacă au acarieni în ureche, pisicile își scutură capul și își întind urechile ca să amelioreze disconfortul din interiorul canalelor auditive. Este posibil să apară acumulări de ceară și reziduuri de acarieni în urechile pisicii.

raie auriculara pisici

Râia de la pisici se ia la om sau la alte animale de companie?

Da, râia este foarte contagioasă și se poate transmite de la un animal la altul prin atingere (de la pisică la pisică și se pot răspândi și la câini sau iepuri). Singura diferență este că acarienii de pisică nu se pot reproduce pe oameni așa cum ar face dacă ar trăi pe o pisică sau un câine. Odată ce un acarian își părăsește gazda, nu poate supraviețui mai mult de 10 zile. Cu toate acestea, dacă bănuiești că ai luat râie de la o pisică, adica ai mâncărime, roșeață și umflături pe piele, discută imediat cu medicul.

Pisicile diagnosticate cu raie trebuie izolate de alte animale pana cand se vindecă definitiv. Între timp, scapă de acarieni din casă ca să nu îți reinfecteze pisica: curăță, aspiră și spală lenjeria de pat (inclusiv a pisicii).

Cum diagnosticăm scabia felină la CuppyVet?

1. Medicul veterinar începe prin a observa animalul. Primul diagnostic este mai ales vizual și se bazează pe observații clinice. Medicul analizează mâncărimea severă de care suferă animalul și rănile cutanate care îi afectează pielea.  În funcție de aspectul și localizarea lor, medicul își dă seama despre ce formă de râie este vorba.
  2. Pentru confirmarea prediagnosticului, medicul veterinar răzuie pielea în mai multe locuri. Astfel, el ia o bucată mică de epidermă de la suprafață și o studiază la microscop unde observă forma paraziților, excrementele și ouăle lor.
  3. Nu în ultimul rând, medicul veterinar poate face un test de sânge pentru confirmarea diagnosticului. Această examinare este deosebit de frecventă în cazul suspiciunii de râie sarcoptică, din cauza dificultății de a percepe la microscop acarianul care este responsabil de aceasta, Sarcoptes scabiei.

acarian raie pisica

Cum se tratează râia la pisici?

Ca și în cazul râiei sarcoptice la câini, există mai multe opțiuni pentru tratament.

Reține că nu trebuie să utilizezi niciodată pe pisici un produs recomandat pentru câini. De ce? Deoarece concentrația și doza sunt diferite și ar putea avea efecte secundare grave.

De asemenea, este bine să stii sigur dacă pisica ta are râie sarcoptică sau felină, pentru că tratamentul este diferit. În cabinet avem posibilitatea de a vedea tipul de râie pe care l-a contractat pisica ta prin analize microscopice sau de sânge.

Întreabă întotdeauna medicul veterinar înainte de a da medicamente sau de a aplica orice tratament animalului tău de companie!

Tratamentele includ medicamente cu aplicare locală, injectabile și orale. La CuppyVet avem produse pentru tratamentul, prevenirea și controlul râiei. În cazul în care cumperi aceste produse fără recomandarea medicului veterinar, asigură-te că sunt pentru pisici și verifică cu medicul veterinar că este doza potrivită pentru vârsta și greutatea pisicii tale.

Nu uita să tratezi toate pisicile din casă, chiar dacă nu prezintă semne sau simptome.

Pisicile cu simptome severe de mâncărime și inflamație pot avea nevoie de medicamente suplimentare, cum ar fi cortizonul și antibioticele.

La cabinetul nostru îți oferim consultatii si iți facem recomandările necesare, inclusiv cum sa dezinfectezi lucrurile cu care a intrat pisica in contact. Acarienii pot sta pe patul, jucăriile sau gulerul pisicii, precum și pe covoare și mobilier.

Nu sunt recomandate scufundările și îmbăierea în anumite substanțe (cum se procedează la câini) din cauza efectelor secundare potențial grave (intoxicare cu substanțe) și a potențialului de răni asociate cu scăldatul la pisici.

Cum previi scabia la pisici?

Aplică sau administrează produse pentru purici conform instrucțiunilor veterinarului. Există multe produse care previn râia la pisici.

Dezinfectează, spală sau înlocuiește toate așternuturile, paturile, jucăriile, hamurile, gulerele și oricare alte lucruri în care sau pe care dorm pisicile, folosind o soluție diluată de clor (30 ml de înălbitor amestecat cu 3 litri de apă). Întreabă veterinarul cum să folosești această soluție ca să nu fie dăunătoare.

Ai mai multe întrebări despre râia notoedrică (scabie) la pisici?

Programează o consultație ca să vorbești cu unul dintre veterinarii noștri.

Co-autor al articolului: Catalin Popescu, Medic Veterinar

Râia la pisici: simptome, cauze și tratamente